historie a začátky

Prvopočátky patlání letadýlek mohu datovat na první třídu ZDŠ. Bylo to ovšem tzv. "nadivoko". Zkoušel jsem lepit kanakomem plastikový MIG 15, L29 Albatros a další. Do rukou se mi dostalo tehdy házedlo Vosa. Bylo v takovém pytlíku a jen se daly díly dohromady a bylo. Pak přišlo na řadu Pinto. Mělo trup trojúhelníkového průřezu a pohon gumovým svazkem. Vyřezával jsem ty přepážky ráno před školou na prkénku na maso řeznickým nožem. To nemohlo dopadnout dobře...Poté jsem našel pod stromečkem Orlíka, který měl trup z polistyrénu a vůbec nelétal. S otcem a sousedem jsme dali dohromady Picollo a tím tak období bez vedení, kdy jsem modelářsky rostl jako dříví v lese končilo.

Období kdy jsem se začal intenzivně zabývat leteckým modelářstvím začalo ve 4.tř.ZŠ, školní rok 1978/79, kdy jsem s partou kamarádů začal navštěvovat modelářský kroužek. Bylo to období bezstarostných her a plánů jak se staneme kosmonauty a inženýry u NASA. Snad pod vlivev sloganu: Dnes modelářem, zítra kosmonautem... Na kroužek jsme se moc těšili. Byl vždy spojen s lumpárnama ve starých opuštěných domech před kroužkem. Na vedení Mildou Havránkem a Bohoušem Beníškem dodnes nostalgicky vzpomínám. Dost mi dali, přestože byl každý z nich úplně jiný. V kroužku jsem až do 8. třídy stavěl modely větroňů kategorie A3 (Demant 800), A1 (Dana), A2 později F1A Saper 13 a další konstrukce. V této kategorii jsem byl celkem úspěšný na žákovských soutěžích a hlavně mě to bavilo. Po 8. třídě kroužek nabral nové děti a mé vrstevníky to přestalo bavit. Postavil jsem si přepravní bednu a busem jsem jezdil na letiště trénovat nebo na závod. Protože jsem byl sám a začal chodit do litvínovského klubu na Mírovém náměstí, tak jsem se přeorientoval na upoutané modely kategorie SUM. Postavil jsem asi 3 kusy IL2 Sturmovik, kdy nejkrásnější byl v zimní kamufláži s nápisem "ot Lenočky za pápu". Další kroky zastavila načas ZVS, kam jsem šel s představou, že budu modelařit, což se nedalo.

 

současnost

V současné době provozuji RC modely letadel, s pohonem na spalovací motory dvoutaktní 8 - 10 ccm nebo čtyřtaktní 20 ccm. Úplnou lahůdkou je létání s RC simulátorem AFPD s modely, které reálně existují a které jsem řídil. Modely na obrázku jsou modely které do počítačové podoby pro simulátor vytvořil Ivo Kroutil.